Trenutna dogajanja v univerzitetnem prostoru iz vidika
procesa zelo spominjajo na dogajanja v gospodarskih družbah, ki jih lahko
spremljamo že kar nekaj časa predvsem na področju lastninjenja premoženja in
upravljanja z »delovno silo« kot objektom v rokah lastnikov kapitala. Skupna
točka vseh procesov je pomanjkanje sposobnosti (oz. odsotnost) uporabe vrednotnega
sistema in moralnih pravil v urejanju medsebojnih odnosov. V vseh procesih
lahko zaznamo, da posamezniki utemeljujejo svoja dejanja skozi pravna pravila
kot edino relevantno merilo. Pri tem se morda celo zdi, da pravna pravila črpajo iz moralnih pravil in so moralna
pravila že integrirana v pravna pravila in to v celoti. Zato je dovolj, da v
urejanju zadev upoštevamo le pravo. Vendar že vsakdanja praksa, kakor tudi
pravna teorija kaže, da temu ni tako.
Primer rektorja UP ilustrira takšno prakso. Rektor sodbo v
primeru spolnega nadlegovanja, ki naj bi ga storil, komentira, da je sodišče
presodilo, da je tožnica bila trpinčena s strani UP in da on osebno ne nosi
nikakršne krivde ali odgovornosti, kazen je bila izrečena univerzi kot
delodajalcu. Matematično celo opredeli, da je krivda pravzaprav deljena
pol-pol, saj je sodišče tožnici priznalo le polovico zahtevanega zneska
odškodnine. Zvočni posnetek, ki rektorja inkriminira kot spolnega nadlegovalca,
se v posledicah za storilca povsem spregleda, ker ni presojan skozi pravo in
nima pravne posledice. Simptomatski je odziv ministrice, ki moralno sicer
obsodi dejanje, vendar hkrati pove, da nima nobenih pristojnosti ukrepanja. Sklepamo
torej lahko, da so moralna pravila povsem impotentna. Pri tem sploh ne gre za
to, da bi moralna in pravna pravila bila v nasprotju, temveč za to, da tisti
del morale, ki ga pravo ne pokriva, sprejemamo kot neobvezujoč in brez posledic
za tistega, ki moralna pravila krši.
Uporaba moralnih pravil na enak način kot delujejo pravna
pravila seveda ni mogoča in v skrajnih posledicah lahko vodi tudi npr. v linč. Težava
je v tem, da moralna pravila zavezujejo vsakega posameznika preko njegove
človečnosti, za kar pa je potreba vest.
Za konec želim poudariti še pomen moralnih pravil v
specifičnem okolju, to je v akademski skupnosti. Uporaba moralnih pravil ima svojo
bistveno vlogo še posebej v okoljih, ki temeljijo na večji avtonomiji.
Akademska skupnost že ima in si vsaj deklarativno prizadeva za še višjo stopnjo
družbene avtonomije. In prav zato je odrekanje odgovornosti glede na moralna
pravila in sklicevanje le na pravne norme povsem zgrešeno in v bistvu
kontradiktorno. Vsakdo, kamor prištevam tudi rektorje, ki kličejo po višji
avtonomiji, se mora zavedati, da bodo tudi zanj v regulaciji razmerij zato še
večkrat uporabljana moralna pravila. Skupnost pa ima pri tem svojo moralno
odgovornost, da moralna pravila tudi udejanji, namesto da skomigne z rameni in
reče, tukaj pa nimamo pristojnosti, glede tega pa ne moremo nič.
No comments:
Post a Comment