prispevek je bil objavljen v Sobotni prilogi dnevnika Večer 7.2.2014
Novice so preplavljene z zgodbami o zares pomembnih temah, ki
zadevajo naša življenja. O temah kot so sanacija bank, o dnevno spremenljivem
številu milijard, ki jih bomo za to potrebovali. Tudi o tem kje si jih bomo
sposodili in kdo jih bo pospravil v svoj žep. Po kakšni ceni jih bomo plačali
davkoplačevalci, ki lahko odlično razumemo, da bo zato treba zategniti pas. Da
se končno rešimo. Tudi sam predsednik države nam sporoča, da ima dober občutek.
Da se mu zdi, da bo zdaj šlo zares na bolje, čeprav tega ne more zagotoviti. Še
zgodbe o TEŠ ob toliko pomembnejših temah nekako pričnejo bledeti. Zategovanje
pasu je neizbežno in koristno, ker nam bo prineslo odrešitev. In ko govorimo o
krčenju javnih sredstev, se brezpogojno srečamo tudi z vprašanjem krčenja
sredstev za izobraževanje. Ali si družba izobraževanja res ne more več
privoščiti? Katerega izobraževanja si ne moremo več privoščiti? Kje je mogoče
vzeti? Ponujajo se najrazličnejše rešitve. V obvezni osnovni šoli lahko
znižamo standarde in polnimo razrede. Prav tako lahko nižamo standarde
srednjih šol, jih združujemo, racionaliziramo in ukinjamo oddelke. Javno visoko
šolstvo pa sploh lahko kar ukinemo. Ker davkoplačevalskega denarja pač ni.
Lahko ga na primer privatiziramo in z njim ne obremenjujemo več javnih financ. S
tem pa se lahko prenehamo ukvarjati tudi z vprašanji o tem kateri programi so
odveč, kdo dela premalo in kdo premalo dobi. Izberemo lahko, da konkurenca in
trg naravno uredita tudi razmere v visokem šolstvu, kakovost izobraževanja in nenazadnje
tudi vsebino visokošolskih programov.
Ko smo si to še "lahko privoščili", smo mislili drugače.
Širili smo obseg univerzitetnega izobraževanja in
programov. In nekateri so iskreno verjeli, da je to odlično, če ne za
druga pa zaradi vertikalne socialne mobilnosti. Izobrazba ti zagotavlja dobro
plačano delo in zagotovljen družbeni status za vse življenje. Izobrazba ti
lahko odpre tudi možnosti, da sam poskrbiš zase. Drugi so si meli roke, vpišimo
več, da bomo dobili več, denarja seveda. In kakšni logiki naj bi sledili
politika in elita razslojene družbe, ki odloča o denarju? Ali lahko verjamemo
logiki, da izobražujemo množice zato, da bodo bolj sposobne misliti in se
bodo lažje upirale vladajočemu razredu? Čemu je diplomant vreden štirih
študentov? Da bi še hitreje dobili te izobražene množice? In če iz neke skupne
elite izpostavimo intelektualno elito, ki jo seveda najdemo najprej na
univerzah, lahko hitro uvidimo, ali zmaga pamet ali denar. Je pomembneje
spraviti študenta do diplome ali ga je pomembneje dobro izobraziti?
Da bodo visoko izobraženi lahko ustvarili neko boljšo družbo. Da bodo
uspešno doprinesli k nenehni rasti in to seveda ne duhovni, da ne bo
pomote. Si sami zagotovili odlično eksistenco. In se ob vsem uspešneje
upirali zatiranju in izkoriščanju? Saj menda za to gre, vertikalno mobilnost ti
zagotavlja poroka, ukvarjanje s politiko in izobrazba, tako so mi povedali
na univerzi, ko sem bil študent. In če se vam zdi, da se v tem zapisu
prepletata dve na videz nezdružljivi zgodbi, se motite, ker sta v resnici
združeni in kar je združeno ni nezdružljivo. In smo izobraževali. Množično. Prvim
in drugim se je zdelo, da je zmagala pamet.
Za izobraževanje so seveda potrebna sredstva. Koliko so
upravičeni pomisleki, da univerze dobijo denar, ki ga ne uporabijo družbeno
koristno? Si ga torej ne zaslužijo. Če pogledamo s stališča državljana,
davkoplačevalca, so z množičnostjo izobraževanja njegovi otroci in tudi on sam
dobili možnost pridobiti visoko izobrazbo. Zaslepljen verjame, da mu izobrazba
prinaša zagotovilo za dobro življenje. Zakaj zaslepljen? Ker to isto izobrazbo
dobijo tudi vsi drugi. Kar seveda pomeni, da mu ta izobrazba v smislu, kot jo
razume sam, ne prinese ničesar. "Dobro službo" in dobro življenje bi
mu zagotovila izobrazba, ki je drugi nimajo. In kmalu se nauči, da je vse
skupaj brez pomena. Da ne potrebuje izobrazbe, da potrebuje »uporabno znanje«, tisto
praktično, s katerim bo lahko takoj konkurenčen na trgu delovne sile. Šola
mu mora nadomestiti pot od vajenca do mojstra. Vse ostalo pa seveda nima
smisla, je čisto zapravljanje časa in denarja. Kot je indijanski ples
zapravljanje časa za zabavo, ko bi pa lahko v tem času obdelovali koruzna polja
in gradili namakalne sisteme.
Potrditev za takšno razmišljanje posamezniku daje tudi univerza
sama. Najprej zato, ker je za potrebe hitrejše
produkcije diplomantov, ki so bili nekajkrat več vredni od študenta,
zniževala kriterije. Tudi sistemsko si je z vpeljavo bolonjskega študija
zastavila podoben cilj. Z manj kontaktnimi urami med profesorjem
in študenti in v krajšem času proizvesti diplomanta. Ob tem pa sama
priznava, da instant diplomant prve bolonjske stopnje, ki ga sedaj dobimo
že po treh letih namesto prejšnjih štirih, nima ustreznega znanja in mu tudi ni
zaupati odgovornega dela. Pri tem ne uvidi, da za to niti ni prave potrebe. Univerza
in mi živimo v iluziji družbe kvazi intelektualcev, ki so izobraženi ravno
toliko kot je potrebno, le da jih z diplomo nežno potrepljamo po glavi
in jim vcepimo občutek, da so nekaj dosegli. Dokler seveda ne pričnejo
iskati dela. Univerza tako odlično odigra svojo družbeno vlogo, za
katero je bila tudi bogato poplačana. In če v tej zgodnji fazi še uživa
blagostanje gospodarskega razcveta, ki mu danes pravimo napihovanje balona, se
v drugi fazi sooči s posledicami lastnih napak. Pri tem vzroke za razkroj išče v prevladujočih
gostilniških razpravah in splošnem zgražanju lastnikov kapitala in, zanimivo,
tudi obubožanega ljudstva. Prvi si še naprej želijo predvsem čimbolj
poceni delovno silo in jim ni tuje razmišljanje, da sedanjega stanja ni dobro
preveč spreminjati. Zato ker danes tisti drugi v vrsti čakajo, da
bodo za njih lahko delali zastonj, če se jih bodo le usmilili. In tega jih
ni več sram niti javno povedati. Univerza v tem igra aktivno
vlogo, samo ne v prej opisanem smislu odpiranja priložnosti
posameznika. In celo zelo razume, da je treba nekaj storiti. Skoraj bi že
verjeli, da je spregledala lastne napake, ko prepozna, da njeni diplomanti niso
tisti izobraženci iz iluzorne vizije, ki bodo spremenili svet na bolje.
Ob vse večjem pomanjkanju sredstev se odloči, da slonokoščeni
stolpi niso več moderni in jo le omejujejo v tem, da bi tisti znotraj
videli resnične probleme vsakdana. Da je prav to razlog, da je bila
zapeljana v vrtinec produkcije neuporabnih diplomantov, "ki ničesar
zares ne znajo". Da je bila izkoriščena, kot začasno
odložišče brezposelnih, kot socialni korektiv. Zato je potrebno prevzeti
aktivno vlogo in se pričeti odzivati na svoje okolje. Vse bolj je
prepričana, da se mora sprotno odzivati na fleksibilnost trga, trgu
ponujati inovativni človeški kapital, ki ima visoko dodano vrednost. Njeni
izdelki tako postanejo uporabni in zato visoko cenjeni. Kot takšne jih lahko
proizvede v velikem številu in jih vse uspešno proda. Ker so njeni izdelki
takšna prodajna uspešnica, lahko začne celo razmišljati o tem, da zviša njihovo
ceno in prične izbirati kupce. Tiste, ki si to lahko privoščijo. Še en dokaz,
da trg vse lepo uravna. Število študentov se bo zmanjšalo, diplomanti
pabodo zares kakovostni. Ne zato ker bi potrebovali nekakšno državno
regulacijo, ki bo kot mačeha odrejala kdo sme na ples. Kdor si izobrazbe ne
more plačati, je pač ne bo imel. Medtem bo množica "odvečnih"
profesorjev in asistentov tarnala nad prekernostjo svojega statusa in
fleksibilizacijo dela, ki jih je doletela. Srečni bodo lahko, če smejo
zastonj poučevati, če se jih sploh kdo usmili.
Ker nekdo mora poskrbeti tudi za slednje, se v igri pojavijo še sindikati.
Včasih smo imeli enega. Skupnega osnovnim in srednjim šolam ter univerzam. To
ni bilo v redu, ker visokošolski del zaposlenih ni bil ustrezno zastopan.
Sindikat se je zavzemal za pravice osnovnošolskih in srednješolskih učiteljev.
Govorilo se je, da zato, ker več članstva prihaja od tam. Da so univerzitetni
učitelji in asistenti vedno kolateralna škoda. Tisti del članstva na katerem
lahko sklepamo kompromise, ker je dovolj majhen. Čeprav bi ravno za
visokošolske plače baje najlažje zbrali denar. Ravno zato, ker jih je bistveno
manj od vseh ostalih in to si država res lahko privošči. Tako se je govorilo,
a zgodilo se je bore malo. Morda pa se je v resnici zgodilo veliko.
Kakor se vzame. Prišla je namreč konkurenca, ki je verjetno ne bi bilo, če ne bi
bilo prej omenjenih težav. Pričakovali bi, da bo sedaj prerokba o uspešnosti
dogovora med maloštevilnimi profesorji in državo enostavna in rešena kot še ena
od formalnosti. Visoko šolstvo namreč ima samostojnega predstavnika, ki se bori
samo za pravice tega sektorja. Pa se to ni zgodilo. Zaradi definicije. Medtem
so učitelji postali državni uslužbenci tudi po definiciji države. Zato je
dogovarjanje o plačnih razredih spet vezano na vse ostale in tako ostaja
nerešljiv problem. Za splošne ali specifične sindikate. Konkurenca je namreč
čudovita zadeva. V konkurenčnem boju med sindikati, postane bolj kot
pravica delavca pomembna številčnost članstva v posameznem sindikatu. Kar
se lepo pokaže takoj, ko sindikati dobijo nespodobno povabilo v obliki 20%
"nagrade" za članstvo. Članu sindikata pripada 20% višja jubilejna
nagrada in 20% višja solidarnostna pomoč (sic!). Oboje gre v breme delodajalca
in država kot delodajalec se s tem strinja. Sindikati so veseli, ker
čvrsto verjamejo, da bodo s tem okrepili svoje članstvo. Če si plačal
članarino, boš delavske pravice imel, če nisi pač ne. Pravice ti potem ne
pripadajo. Pravico je treba kupiti. Ne bo se sindikat kar tako boril za
nekoga, ki niti članarine noče plačati. Za nekoga! Ne za pravice, ampak za
nekoga! V korist svojih članov se odreče vlogi zastopnika delavskih
pravic. Kar pa je v temelju škodljivo, saj odpira možnosti trgovanja za pravice
članov na račun pravic ne članov. Pa smo spet pri kolateralni škodi. Konkurenca
tako naravno poskrbi za rešitev še enega družbenega problema, saj s
privolitvijo v logiko trgovanja prav sindikat prične izgubljati svojo moč v
razmerju do močnejšega sogovornika.
Trgi in konkurenca tako vse bolj urejajo in končno bodo tudi
uredili problem množičnosti javnega visokega šolstva. Uredili bodo problem
vsebin, ki jih nihče ne potrebuje. Poskrbeli bodo za kakovost
znanja. Uredili bodo še izpade sindikatov. To pa vse zato, ker si
izobraževanja v tako težkih časih kot so danes, res ne moremo več privoščiti.
Pravijo, da denar potrebujemo za bolj pomembne reči.
No comments:
Post a Comment